PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB KETUA PEGAWAI DIGITAL (CDO) SEKTOR AWAM
-
Meneraju inisiatif pendigitalan
dalam menyediakan penyampaian perkhidmatan yang memenuhi keperluan dan pengalaman rakyat, selamat, efisien, cerdas dan dipercayai.
-
Memacu hala tuju pendigitalan
berdasarkan Pelan Strategik Pendigitalan (PSP) di kementerian/jabatan/agensi melalui budaya berpacukan data, berpaksikan rakyat
dan reka bentuk perkhidmatan berteraskan keselamatan.
-
Mentransformasi penyampaian perkhidmatan digital kementerian/jabatan/agensi berfokuskan pengalaman pelanggan (customer experience) yang berteraskan pendekatan keseluruhan kerajaan (Whole-of-
Government melalui inovasi melibatkan perkongsian data, data terbuka dan teknologi memuncul.
-
Merancang dan menyelaras pelan tindakan keselamatan siber
bagi memastikan data dan infrastruktur ICT agensi sentiasa dilindungi dari ancaman dalam dan luar.
-
Merancang dan menilai
keperluan perkhidmatan digital, reka bentuk perkhidmatan dan bajet pembangunan serta bajet mengurus yang diperlukan.
-
Meneraju perubahan pendigitalan
melalui penggunaan data dan teknologi selaras dengan dasar/pelan semasa kerajaan.
-
Merancang dan memastikan pelaksanaan perubahan pendigitalan
adalah selaras dengan dasar/pelan semasa Kerajaan yang
dijajarkan
kepada PSP kementerian/jabatan/agensi.
-
Mewujudkan persekitaran dan pembudayaan digital
di kementerian/jabatan/agensi bagi meningkatkan literasi digital dan pemahaman tentang penggunaan teknologi ke arah memperkasa penyampaian perkhidmatan kerajaan digital.
-
Menganggotai dan melaporkan pelaksanaan pendigitalan kepada tadbir urus yang berkaitan.
-
Menganggotai jawatankuasa dengan melaksana peranan berdasarkan terma rujukan jawatankuasa berkaitan mengikut pekeliling yang berkuat kuasa.
-
Melaporkan pelaksanaan dan status kemajuan transformasi pendigitalan kepada tadbir urus pendigitalan yang berkaitan seperti JPICT kementerian/jabatan/agensi dan Mesyuarat Kerajaan Digital.
📄Surat Edaran Panduan Ketua Pegawai Digital
📄Buku Panduan Ketua Pegawai Digital (CDO)